Як розвивається мова?
Ми всі із задоволенням спостерігаєм за надзвичайно цікавим і своєрідним процесом оволодіння мовленням малюком. За короткий період він опановує мову самостійно, спонтанно, без спеціальної допомоги, що призводить до бурхливого розвитку дитини. І рушійні сили цього процесу приховані у найпростішому — потребі у спілкуванні. А мова є найзручнішим та універсальним засобом для цього.
У молодшому дошкільному віці вимова дитини зазвичай недосконала. Це пов’язано з тим, що рухливість мовних органів (язика, нижньої щелепи, губ, м`якого піднебіння) недостатньо розвинута, а фонематичний слух перебуває на стадії формування (фонематичний слух – це здатність сприймати і диференціювати всі звуки мови).
Також дітям важко чітко висловлювати свої думки, спілкуватись з дорослими. Це зумовлене недостатністю знань про навколишнє, обмеженим словниковим запасом, недостатнім оволодінням граматичними категоріями та зв`язним мовленням.
Але малюки душе швидко вчяться. У дітей віком до 4-5 років всі ці недоліки зникають, що вважають нормою. Дитина освоює вимову всіх звуків, їх правильне вживання у словах, правильно будує граматично оформлені речення.
Якщо процес проходить не зовсім правильно?
Буває й так, що дитина не почала говорити і у 3 роки, або її мовлення схоже на лепет малюка, а у 5 років дефекти вимови залишаються і стають стійким порушенням мовлення. У цьому випадку дитина потребує кваліфікованої допомоги вчителя-логопеда.
Найголовніше, що потрібно знати батькам, мовлення – це складний психічний процес. Дитина починає говорити тоді, коли головний мозок, слух і артикуляційний апарат досягають певного рівня розвитку. Це дуже часто залежить від навколишнього середовища. Якщо дитина не буде отримувати яскравих вражень, якщо їй не будуть створені умови для спілкування і пересування, то незабаром у неї почнуть проявлятися затримки як фізичного, так і психічного розвитку. І навіть найменше порушення вимови звуків може негативно вплинути на подальший розвиток дитини.
У батьків виникає безліч запитань…
Як саме попередити та подолати порушення вимови звуків? Що робити, якщо у малюка проблеми з формулюванням та донесенням своєї думки до співрозмовника? Як виправити численні помилки при читанні та письмі у школі?
До чого може призвести порушення мови?
По-перше, мовлення – це один із найголовніших засобів пізнання світу, а тому погано розвинене мовлення перешкоджатиме повноцінному розвиткові особистості.
По-друге, порушення звуковимови є першим сигналом того, що у дитини виникатимуть проблеми у навчанні (читання і письмо) в школі.
По-третє, у багатьох дітей у зв’язку з недоліками мовлення виникають психологічні проблеми (дитина соромиться свого мовлення, намагається менше говорити) і, як наслідок, вона стає замкненою, дратівливою, плаксивою, нетовариською, що дедалі більше затримуватиме мовленнєвий розвиток і негативно впливатиме на характер.
Не забувайте, що, зазвичай, діти з розладами мовлення дуже вразливі і можуть поступово усамітнитися.
Що робити батькам?
Звернутися до вчителя-логопеда, щоб своєчасно допомогти дитині у виправленні мовленнєвого порушення. Саме консультація логопеда та логопедичні заняття допоможуть вам правильно оцінити мовленнєвий розвиток своєї дитини.
Піклуючись про здоров’я та розвиток дітей українсько-швейцарська офтальмологічна клініка «СВІТ ЗОРУ» вирішила розширити спектр своїх послуг і відкрити перший в місті Буча логопедичний кабінет.
Чим займається логопед?
На заняттях логопед працює в декількох напрямках. Вироблення інтересу до мовлення як засобу спілкування. Це сприяє розвитку в дитини пізнавальної та мовленнєвої активності. Активно ведеться робота над розвитком артикуляційного, дихального, голосового апарату дитини, темпом мовлення, ритмом, дикцією. Велику увагу логопед приділяє розвитку фонематичного сприймання, уявлення, слухової уваги та пам’яті, правильної звуковимови.
З старшими дошкільниками та школярами ведеться робота з різних видів звукового аналізу та синтезу, цілісного та поскладового читання. Розширення словниково-смислової компетентності відбувається на основі збагачення словника дітей самостійними частинами мови. Діти опановують вміння складати речення та розповіді, розвивається діалогічне та монологічне мовлення.
Під час проведення занять логопед враховує особливості розвитку, рівень знань та можливостей вашої дитини і допомагає їй піднятися з однієї сходинки розвитку на іншу.